Yo!

Jag är på blogghumör idag, vilket känns ganska bra :).

Har precis gjort egna chips.
De är gott och enkelt (jag tycker att de är väääldigt gott).
Ett litet resept:


Hur du gör egna chips på 5 minuter:

Du behöver:
Micro
Potatis
osthyvel (eller kniv, lättast med osthyvel)
Krydda (grillkrydda och salt är godast)
Bakplåtspapper
Skärbräda

Du gör så här:
Skala potatisen och skär den på mitten.
Använd sen osthyveln och skär potatisen i smala bitar som ett chips.
Du kan ta papper och torka av biten, de behöver inte bli helt torr.
Sen tar du fram en krydda som du vill ha, du behöver inte ha så
mycke på för då blir de inte lika gott, eller så blir de för starkt.
Vänd sen så att du har krydda på båda sidorna av de blivande chipset.
Lägg sen på chips bitara på bakplåtspappret och in i micron på ca.1,30 till
3 minuter, inte full effekt, jag brukar ha på 350. Efter ungevär
helften av tiden kan du öppna micron och titta, de behövs inte men de
brukar jag göra.
Sen då dom är klar kan du känna om dom är mjuk. Om de är jätte
mycke som är mjukt på chipset så värm dom lite till annars är de
bara att skära bort de mjuka på kanterna så gott de går. För mjuka
chips är inte gott. Sen kan du låta chipsen svalna en liten stund innan
du äter dom (de behövs inte heller). Sen är de
KLART!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0